dj_talk_carl_cox

Carl Cox over de toekomst van het DJ vak

Opvallend interview met DJ legende Mr. Carl Cox. Hij klapt uit de school over de toekomst van het vak. Het verwachtingspatroon van de nieuwe generatie ligt volgens hem te hoog, logisch ook want de drempel tot het DJ-vak ligt anderzijds weer veel lager dan vroeger. We kwamen dit interview tegen en delen graag even met jullie.

“Het liefst nemen ze ook al hun vrienden mee. Maar zo werkt het niet meer”, vervolgt hij. “Deze jonge dj’s willen als ze succesvol worden plotseling vijftigduizend euro per show verdienen”, zegt Cox. “Maar er is geen budget meer voor zulke excessen. Jonge dj’s moeten eerst maar eens bewijzen dat ze op lange termijn mensen op de been kunnen brengen.” “Dat is al moeilijk zat”, oordeelt Cox. “Toen ik begon waren er duizend dj’s, nu zijn het er vijftigduizend. Van die vijftigduizend worden er misschien vijfduizend iets. De andere 45.000 gaan het gewoon niet redden. Ze zullen te ongeduldig zijn en eindigen als werknemer van pakweg McDonalds, niet als dj.”

“Dj’en is eigenlijk net als zaken doen of in de Formule 1 rijden of voetballer zijn. Het is de beste baan ter wereld, maar als je voet gebroken is, zit je toch echt op de bank”, waarschuwt de dj-miljonair. ‘”Zelf ben ik een gelukkig man. Last van de crisis heb ik ook niet.”

Zekerheid

“Als er in een weekeinde tien feestjes zijn, kopen mensen een kaartje voor het feest waar ik optreed. Dan weten ze zeker dat ze een geweldige tijd hebben. Mensen kiezen in deze tijd van crisis tegenwoordig heel slim voor deze zekerheid. Want waar ik ook optreed, op welke plek ter wereld ook, het wordt goed. Als het al niet geweldig wordt. Dat weten ze.”

“Mensen stoppen hun geld niet meer in feesten waar ze over twijfelen. Dat is goed nieuws voor mij, ik voel me bevoorrecht met deze situatie. Maar jongere dj’s kennen die luxe nog niet. Het wordt moeilijk voor ze. Zij moeten nu volop aan de bak gaan om iets te bereiken, om hun persoonlijkheid te laten zien.”

 

Afwachten

“Teveel jonge dj’s doen dat niet”, vindt Cox. “Zij wachten rustig af of ze ontdekt worden. Terwijl ik er zelf altijd op uit ben gegaan om mezelf te laten zien. Zo realiseerde ik al jong wat ik waard was: ik kon al snel standaard tweehonderd mensen op de been brengen. En zo ging ik verder.”

Woensdag treedt Cox op tijdens het Amsterdam Dance Event, op een door het festival Awakenings georganiseerde avond die in het teken staat van de radioshow van Cox: Global. Die is toe aan de vijfhonderdste editie. “Dat komen we vieren en ik vind het geweldig om dat in Amsterdam te doen.”

 

Luisteraars

“Vijfhonderd shows, elke week de laatste tien jaar: dan kun je nagaan hoeveel muziek ik heb gedraaid. Heel veel.” Per show bereikt hij zo’n beetje twaalf miljoen luisteraars. “Ongehoord”, zegt Cox. “Het programma wordt verkocht aan radiostations over de hele wereld. Dat betekent dat waar dan ook, er altijd al luisteraars zijn.”

“Ik steek er heel veel werk in, eigenlijk wilde ik er daarom destijds helemaal niet aan beginnen. Maar het is een deel van het leven van mensen geworden en dat wil ik ze niet meer afnemen. De rest van mijn leven niet. Veel van de radiostations die mijn show aankopen draaien normaal gesproken commerciëlere muziek.”

 

Bijdragen

“Hun geluid staat niet voor mijn muziek, ik ben blij dat mijn programma een steentje bijdraagt aan onze scene.” Cox neemt, naast veel jong talent uit de hele wereld, onder meer Fatboy Slim mee naar Amsterdam. Hij belooft ook nu weer een dolle avond. “Je weet dat ik in Nederland toch wel een goed feest geef”, zegt hij zelfverzekerd.

“Of er nu vijfduizend of vijftigduizend mensen voor mijn neus staan. Carl Cox bezorgt Nederlandse bezoekers altijd weer een goede tijd”, verzekert hij ons. “Amsterdam Dance Event wordt een steeds belangrijker evenement”, zegt de dj over ADE, dat bestaat uit optredens en feesten, maar ook uit een zeer groot seminar over de dance-industrie.

 

Praten

Juist die combinatie spreekt hem aan. “Het is zó belangrijk dat mensen niet alleen maar komen feesten, maar ook de tijd nemen om te praten over onze industrie. De deelnemers willen hopelijk leren van collega’s van over de hele wereld. Dat is belangrijk.”

“De vraag hoe we in de toekomst muziek naar de mensen kunnen brengen staat wat mij betreft centraal. Hoe staan we er voor? Welke kant groeien we op? Die vragen moeten besproken worden. Ik vind het zelf ook fantastisch over dit soort zaken praten.”

bron: nu.nl

  • Michiel Pronk

    Het eerste woord wat in me op kwam, is arrogantie… maar als je dan bedenkt wie dit zegt, dan is hij niet arrogant, maar gewoon echt goed! Hij heeft z’n sporen ruim verdiend en in toch nog steeds dankbaar voor alles wat op z’n pad komt… dan ben je een held!

  • Vinyl_Vinnie

    De man heeft gelijk. Het is al jaren zo dat niet de draaikunsten, maar het produceren van werk eigenlijk het belangrijkste is.

    Ben je een goede dj, dan kom je vast wel op een paar feestjes te staan. Heb je een goede track gemaakt, dan gaan er opeens deuren echt open.

    Wat wel opvallend is, is dat je als dj tegenwoordig wel moet kunnen schakelen naar een andere muziekstijl. De markt is in beweging als nooit tevoren. Daar komt bij dat de houdbaarheid van een stroming ongeveer 7,5 jaar duurt. Voor de oude rotten in het vak (oldskool) is dit niet moeilijk te behappen, je was immers altijd al breed georienteerd. Waar ik mij wel een beetje zorgen over maak zijn de nieuwe opkomende dj’s. Kunnen zij hun houdbaarheidsdatum zonder al teveel problemen verlengen? Want waar ik niet met plezier naar uit kijk is zoals het jnu met muziek gaat in de charts. Een paar namen die wat jaartjes mee kunnen lopen, en heel veel eendagsvliegen.

beatsessions.com essential dutch edm platform